ACIVBF_Highrez_Crew_Edwardtcm21101508

Recenze Assassin’s Creed IV: Black Flag

První Assassin’s Creed byl technologické demo, kde repetitivní gameplay zavraždil potenciálně zajímavý příběh. Dvojka byla solidní hra s velkým potenciálem. Trojka pod novým enginem zvedla (byť nemotorně) očekávání ještě o něco výš. Otázka zní, jestli AC4 laťku ladně přeskočila, nebo se musí spokojit s podlézáním.

Na úvod jedno malé lokalizační okénko.

Čtvrté Assassiny si užijete s povinným českým překladem, protože, jak vás přebal samozřejmě zase zapomene informovat, anglický originál chybí. Je to ale zároveň první překlad Assassinů, u kterého jsem se neosypal, takže si ho troufnu označit za relativně kvalitní. Postavy se vyjadřují přirozeně, až na pár zádrhelů je všechno přeložené tak, jak má. V gameplayi je snad jediný případ totálně švihlé češtiny, když vás hra vyzývá, abyste si při boji členy své posádky „uložili“ (původní „save“ je tady samozřejmě myšleno jako „zachránit“), jako by si pohádku před spaním neuměli přečíst sami.

O něco hůř si překlad vede v databázové části, kterou buď překládal někdo jiný, nebo autora překladu někdo flákl cihlou po hlavě, protože větná skladba dost často ani není česky, nemluvě o několika neomluvitelných začátečníckých chybách (z nichž ta nejmenší je: „Abstergo zajalo neznámého Kavkazana“. O tom, jak autor přeložil „poruchy spojené s bleeding effectem,“ se radši vyjadřovat nebudu). Jinak je to ovšem jeden z těch lepších českých převodů, a byť pořád nejsem nadšený, že mě k němu místní distribuce nutí s vidlema u krku, aspoň jsou to vidle tupé a nepříliš nebezpečné.

Ale ke hře samotné…

Ubisoft v trailerech sliboval otevřené moře, svobodu, zajímavé námořní bitky a krásný výhled do karibské krajiny. Každý z těchhle slibů dodrželi. Zvlášť na novějším hardwaru je radost stát za kormidlem, pozorovat, jak se kolem vás tříští vlny a moct se ve zlomku okamžiku rozhodnout, jestli se přidáte k námořní bitvě, nebo prostě a jednoduše zakotvíte loď, přeskočíte zábradlí a doplavete k nezmapovanému ostrovu, abyste našli zakopaný poklad. Mapa je obrovská, na první pohled nádherná a i když jsou lokace občas zaměnitelné, protože jim chybí nějaký vlastní charakteristický rys, Ubisoft zase jednou exceluje v historické rekonstrukci už dávno neexistujících míst. Karibik působí přesně tak, jak má. Chudě, omšele, tu a tam mísí dominantně španělskou a portugalskou architekturu s půvaby anglických kolonií.

AC4_render3

Moře při pobřeží je průzračně modré a když se při jedné z náhodně se vyskytujících bouří pořádně rozhýbe, na nové konzolové generaci vypadá s tříštěním částic a efekty velmi obstojně.

Námořní bitvy jsou sympaticky zjednodušené, díky čemuž jsou plynulejší, rychlejší a dynamičtější. Má to sice své mouchy (už žádné přerážení stěžňů, protože chain shot je tady skoro na nic), ale obecně se dá považovat určitý streamline námořních sekvencí za plus. Na atmosféře jim dodává i výborný soundtrack Briana Tylera, a tak když se vám konečně povede ochromit kolosální man-o-war, nebo dokonce jednu z legendárních lodí, dostanete se na protivníkovu palubu, zdecimujete posádku, zabijete kapitána a strhnete nepřátelskou vlajku, je to něco, co si budete užívat na maximum.

Stejného vylepšení se dočkal i interface, který je jednodušší, přehledný a člověk nemusí přepínat na jinou obrazovku, aby přezbrojil z šavlí na hidden blade.

V námořnictví se zároveň utápějí přebytečné finance. Vylepšení, kterými můžete šperkovat svoje pirátské doupě, jsou tentokrát v pozadí (což je dobře, protože jsou ještě zbytečnější než kdy jindy), a většinu peněz budete potřebovat jenom na to, aby byla vaše malá briga konkurenceschopná. Je to příjemná změna, byť občas trochu nevyvážená – surovin na upgrady potřebujete neskutečné kvantum, které opravdu organickým hraním nezískáte, takže pokud si chcete podat jednu ze čtyř endgamových legendárních lodí, připravte se na solidní porci grindování, protože zvlášť kov je dost nedostatkové zboží (a toho samozřejmě budete potřebovat tuny). A Ubisoft si je téhle disbalance vědom, protože nabízí, přirozeně za příplatek, balíček surovin ke stažení, čímž klesá moje ochota ho omlouvat trvale pod bod mrazu.

Hrob si však studio nevykopalo mikrotransakcemi, ale paradoxně svým největším trumfem – námořní bitvy už zákonitě takhle velkou částí žádné jiné dějepisné éry nebudou a pokud v Montréalu nevymyslí jiný, lepší, solidnější tahák (třeba fungující bojové a stealth mechaniky), nejspíš si sérii naprosto dokonale pohřbí. Navíc je otevřené moře, loď a možnost jet si kam se mi zrovna zlíbí asi tak jediným, čím může hra okouzlit. Všechno ostatní už je totiž pouze výčet nedostatků.

Grafika vypadá dobře, ale pouze pokud se díváte na krajinu, vlastní loď a možná Edwarda, a to ještě ne moc zblízka. Cokoli jiného je po grafické stránce zklamání. A už vůbec se nenechte oblbnout screenshoty poskytnutými Ubisoftem, ty jsou dorenderovávané až ouvej – hra takhle nevypadá ani na PC, ani na nextgenových konzolích. A na PS3 už vůbec ne.

AC4_render1Scénář není nic moc a s ním padají i jeho hrdinové a padouši. Zatímco u Assassin’s Creed III jsem se zaradoval, že se konflikt Assassini vs. Templáři ve svém třetím kole konečně dostal mimo hranice „jsme zlí a chceme ovládnout svět, protože masy jsou blbé a taky to hezky vynáší“ na straně Templářů a „šťoucháme lidi do krku kudlou, protože jsou zlí“ na straně Assassinů, vedle Templářů obsazených do AC4 vypadají plastičtěji a motivovaněji i Borgiové, a to byli zredukovaní na token evil. Zatímco monology Williama Johnsona nebo Benjamina Churche patřily do kategorie „oi, jerkass has a point“ a v paměti mi utkvěly dodnes, tady mají smrti Templářů asi stejnou váhu, jako když se protihráč v multiplayeru libovolného dílu Call of Duty rozčiluje, že jste mu ustřelili palici.

Obecně celé spojení s assassinskou sérií působí, že bylo roubované na hru až v poslední řadě. Upřímně, kdybych měl zápletku hry shrnout do nějakého stručného vyprávění, tak jste Edward Kenway, dostanete loď a dělejte piráta. Assassinům jste v podstatě ukradení a Templáře nasíráte primárně proto, že jste piráti, jinak byste jim byli ukradení taky. Podstatně víc jako Assassin’s Creed pak působí moderní rámování příběhu, kde dokonce potkáte nějaké staré známé a uzavřete příběh předchozích protagonistů. Vzhledem k tomu, že moderní rámování příběhu tentokrát spočívá v tom běhat po kanceláři templářského mediálního studia v Montréalu (har har) jako vznášející se tablet, o lecčems to nejspíš vypovídá.

Uznávám, že Edward je podstatně menší idiot, než jak působil v traileru, a vyloženě nesympatický není, ale nazývat ho nejlepším protagonistou série vůbec vyžaduje hodně velké iluze a značné okouzlení pirátským settingem. Motivaci má přinejmenším pochybnou, sám jde tam, kam mu momentálně nařídil scénář a Assassinem se stane tak, že náhodou jednoho zabije a štípne mu spodky.

Některé repliky jsou výborné, některé působí, že je psalo pětileté dítě s duševní poruchou. Obojí je způsobeno tím, že počet lidí, kteří tvořili námět, scénář a dialogy, by nasypaný na jednu hromadu zaplnil Macochu.

AC4_render2Ubisoft sliboval i větší důraz na stealth, než v byl předchozím (dost útočně orientovaném) díle, ale tady se jejich snaha minula účinkem, ztroskotala a při následném potopení s sebou vzala půl sousední flotily. V podání Black Flag se „větší důraz na stealth“ předvádí tak, že nyní zhruba ve třetině až polovině příběhových misí musíte nejdřív někoho sledovat, a to ideálně ještě zároveň s odposlechem, který byl protivný už před rokem. Nemusíte mít ale strach z nějakého zásadního selhání plynoucího z odhalení – AI je totiž neskutečně blbá. A to v míře, která začíná být znepokojivá.

Velkou část misí, které měly být o plánování a nenápadnosti, jsem doslova proběhl, aniž by si mě kdokoli všiml. Hra se vás co nejvíc snaží udržet ve stealthu, takže strážě už příliš neprověřují, že vás viděly plížit se chodbou v zakázané oblasti, a když ze stopovací zóny zabijete jednomu kamaráda přímo pod nosem, bude se ten živý z dvojice dál rozhlížet, jako by nic neviděl, a bručet si, jak se mu nejspíš něco zdálo. Jakkoli se chcete posmívat Haythamovi, že v rudém kabátě v předchozím díle dřepěl ve křoví a myslel si, že ho nikdo nevidí, jeho drahý otec sedící v lánu cukrové třtiny sázeném v rozteči metr krát metr přistupující k nenápadnosti v duchu vtipu „když mlčim, tak jsem brambory,“ působí ještě mnohem hůř.

A posledním hřebíkem do rakve je ovládání. Z nějakého důvodu se hra, s výše zmíněnou výjimkou námořních bitev, ovládá podstatně hůř než kterýkoli z předchozích titulů. Pravda, scénář zmiňoval něco o tom, jaký je Edward Kenway aktivní ožrala, ale netušil jsem, že to gameplay bude mít potřebu demonstrovat až tak věrohodně a přesná navigace užšími uličkami nebo po střechách bude působit, jako bych ovládal totálně nadraný tank. Edward se pravidelně lepí na stěny a žebříky, místo aby skočil tam, kam ho navádí kamera, občas odskočí úplně mimo, a pronásledování někoho prchajícího přes tři malé zídky široké prašné ulice v Havaně je ještě víc frustrující zážitek, než dokázal být stejně dlouhý trek v úzkých uličkách Florencie v Assassin’s Creed II.

Combat působí jako nedodělané demo trojky. Je tentokrát založený v podstatě exkluzivně na counterech, protože pokud se pokusíte umlátit někoho ručně, zjistíte, že stisk tlačítka vyvolá neskutečně neprakticky dlouhou bojovou animaci. Pokud se pak některý z nepřátel rozhodne porušit nepsané pravidlo o tom, že je neslušné rušit někoho, když vám šavlí na kamarádovi vyřezává fresku, a rozhodne se zaútočit, nemáte jak z animace vypadnout, nemůžete ji přerušit a vaše lebka se nevyhnutelně střetne s něčí sekerou.

AC4_render4Jednoduše řečeno, shrnuto a podtrženo. Ubisoft se chvástá tím, že na hře dělalo přes 900 lidí minulé tři roky. Část hry tak vznikla ještě před tím, než Assassin’s Creed III (za kterým stojí úplně jiná pobočka), byť sám víceméně tech demo, některé věci v enginu vyladil k vyšší funkčnosti.  Pak už nejspíš nikdo nevěděl, která z 300 cvičených opiček, co se vloupaly mezi těch 900 lidí, byla za tuhle konkrétní část zodpovědná ve čtvrtém díle, takže se nemohla/nechtěla/nestihla vrátit, aby věc opravila.

Nemám ani nic proti tomu, že si v Ubisoftu chtěli udělat radost a vyrobit pirátskou hru. Jejich AnvilNext engine pro to rozhodně nebyl špatná volba. A kdyby bývali zůstali při tom a pojmenovali to třeba Ubisoft’s Merry Little Pirates, buď z toho udělali totální RPG sandbox nebo si sehnali jednoho(!) schopného(!) scénáristu, místo aby se na to ex post snažili naroubovat mytologii a mechaniky předchozí série a koledovali si o srovnání s minulými díly, nedopadla by u mě až tak špatně.

Kdyby aspoň nedávali na krabici tu čtyřku a říkali tomu jenom Assassin’s Creed: Black Flag, přimhouřil bych oči a říkal si, že každý pseudosemisequel nemůže být tak dobrý, jako byl svého času Assassin’s Creed: Brotherhood (který, přiznejme si, těžil hlavně ze svého protagonisty a z nového města).

Ale tahle kombinace, tohle srovnání a fakt, že na několika místech, kdy vás ještě nepustí na moře, hra vyloženě nudí, mě nutí sáhnout k druhému nejnižšímu hodnocení, které jsem kdy Assassinům udělil. (Níž už je jenom Liberation, kterou tam sráží nesympatická hlavní hrdinka a bugy, co některé činily hru nehratelnou, a které ani po roce Ubisoft neopravil.Ty tady díky bohu nejsou. I když chyba, co dělá nejvražednější lodí Karibiku obyčejnou fregatu, je taky chuťovka.)

Pokud máte slabost pro piráty a jste ochotní přehlédnout horší ovladatelnost a neskutečně zabedněnou AI, pak se v téhle hře najdete a přeju vám hodně příjemných hodin hraní (ty hra opravdu nabídnout umí).

Pokud hledáte Assassin’s Creed v duchu předchozích dílů… zahrajte si znovu Brotherhood nebo AC3 a užívejte si, jaké je to mít funkční systém, ale Assassin’s Creed IV: Black Flag se vyhněte. Edwardova loď se v tomhle ohledu vyloženě nepotopila, ale s přeraženým stěžněm taky daleko nedojede.

AC4_render5

Jediná věc, kterou totiž tenhle počin trumfuje předchozí díl, je to, že koně už nevypadají jako zmutovaní velbloudi vypadlí z obrazu od Dalího. Bohužel hlavně proto, že v tomhle díle žádní koně nejsou.

+ Námořní části se dá vytýkat máloco
+ Otevřený svět a velká mapa
+ Soundtrack