LifeIsStrange 2015-05-10 22-22-50-26

Recenze Life Is Strange (Ep. 1 & 2): Hýbání časem v tak trochu jiném hávu

Prvotina francouzského studia Dontnod v podobě Remember Me rozhodně nebyla hrou špatnou, velkou popularitu si ale nezískala. Vývojáři se tak rozhodli opustit akční žánr a jít úplně opačnou cestou. Life Is Strange je totiž výtečným příkladem něčeho, co by se dalo definovat jako interaktivní film. Pokud jste familiární s některou z adventur od Teltale Games, pak si můžete udělat dobrou představu o tom, co od Life Is Strange čekat.

LifeIsStrange 2015-05-10 22-20-17-80

Hra v podstatě sestává ze dvou základních elementů, kterými jsou rozhovory a jednoduché rébusy typu „Najdi na vrakovišti pět lahví od piva“ (tenhle byl teda neskutečně otravný) či „dostaň skupinu zlých spolužaček od vchodu, který blokují“. Po většině lokací máte více méně volný pohyb (ačkoliv nikdy nejsou příliš rozměrné a pokud dojdete na zamýšlený konec, hlavní hrdinka Max prohodí něco o tom, že tudy jít nechce a otočí se) a můžete zde prohodit pár slov s vedlejšími postavami, prohlížet různé objekty a tak podobně. Mnohdy vám to pomůže dozvědět se o okolním světě o stupínek více.

Děj se odehrává na střední škole v Americe, kde se zmocníte role mladé dívky Max Claufield. Ta se do městečka Blackrock vrátila po pěti letech ze Seattlu, do místního kolektivu ale příliš nezapadla a platí zde za outsidera. Prostředí je vykresleno tak trochu klišé způsobem, ale funguje to perfektně a autenticita života středoškoláka je solidní. Jednotlivé postavy jsou velmi rozmanité a naleznete zde všechny myslitelné archetypy od absolutního nerda až po slečnu z bohaté rodiny, u níž na prvním místě stojí vzhled a vlastnictví těch nejmodernějších výdobytků techniky. Samotná hlavní hrdinka je pak velmi introvertní a přívlastek hipster k ní do určité míry pasuje (fotí polaroidem a poslouchá Indie rock), mé sympatie si ale i s přihlédnutím k určité bezcharakternosti získala.

LifeIsStrange 2015-05-10 22-21-38-59

Vcelku běžný život Max na internátní škole naruší jednoho dne prazvláštní příhoda. Dívka se na toaletách stává svědkem toho, jak zdejší protekční student z místní velmi vlivné rodiny vytáhne na její někdejší kamarádku Chloe zbraň a v afektu ji zastřelí. V tu chvíli se Max opět nachází v hodině, kterou před touto událostí prožila a zjišťuje, že se vrátila v čase. Jo, už jsme viděli i originálnější témata, mezi nimi třeba i hraní si se vzpomínkami ve zmiňovaném Remember Me, na druhou stranu, zasazení do příběhu studentky střední školy v kombinaci se zajímavými způsoby využití této schopnosti ji stále činí poměrně aktraktivní.

Právě díky této schopnosti se Max otevře možnost svojí kamarádku zachránit a následně se již začne na plno rozvíjet příběh, který se točí okolo dívky jménem Rachel Amber, bývalé studentky akademie, která se zčista jasna vytratila a půl roku o ní nikdo nic neslyšel. Tím, že se jednalo o nejlepší kamarádku Chloe, se tato dvojka pozvolna pouští do vyšetřování toho, co se vlastně stalo. Spolu s tím se zde paralelně odvíjí několik dalších příběhů, z nichž nejdůležitější je ten o dívce z křesťanské rodiny Kate, kterou na místní party někdo zdrogoval a následně ji natočil, jak si užívá, ehm… nemravnou zábavu ve skupinovém podání.

Zatímco první epizoda je spíše takovým pomalým uvedením do místního světa a největší událostí je právě incident se zbraní na toaletách, druhá se točí právě okolo Kate a současně také Chloe a jejího pátraní po osudu Rachel. Děj je poměrně poutavý a vyprávění stylem rozhovorů a čtení poznámek v zápisníku má něc odo sebe, zatím se ale stále úplně nerozjel asoudě podle kratičkého teaseru se větší gradace dočkáme právě ve třetí epizodě.

Jakkoliv se to zdá, děj překvapivě není striktně lineární a některá vaše rozhodnutí jej mohou ovlivnit poměrně zásadním způsobem. Obvykle zde nemáte správnou a špatnou možnost, ale volíte mezi dvěma či více zly, jelikož prakticky vždy se najde někoho, koho svou volbou poškodíte a něco, čemu naopak předejdete. Až na výjimečné situace ale vždy máte možnost přetočit čas zpátky a své rozhodnutí si znovu promyslet. A funguje to výborně.

LifeIsStrange 2015-03-26 18-46-07-27

Mimo vedení rozhovorů je potřeba vykonávat určité úkoly jako například přesně popsat sled událostí či hledat prázdné lahve na šrotišti (ok, tenhle byl velmi otravný), obtížnost však není nastavena vysoko a při jejich řešení se příliš nezapotíte. Jsou každopádně dobrým doplňkem k dialogům a pohybu po lokacích.

Life Is Strange je skvělá záležitost i v otázce audiovisuálů. Detailně navržená prostředí v sympatické kreslené grafice doplňuje oddechový soundtrack sestávající z interpretů jako Alt-J či José Gonsales. Atmosféra je díky tomu příjemně uvolněná a hraní je takřka formou relaxace.

LifeIsStrange 2015-03-26 19-51-00-44

Skoro to zní, jako by se jednalo o bezchybnou záležitost. Nelze si ovšem občas nevšimnout drobných grafických bugů a pak je třeba mít na paměti, že se vskutku nejedná o hru pro každého. Povětšinou je totiž po stránce hratelnosti velmi lineární a akční složka zcela chybí.

LifeIsStrange 2015-03-26 18-43-02-85

Z toho vyplývá, že Life Is Strange rozhodně není hra pro každého. Tempo je vskutku pomalé a akčněji ladění hráči si zde zkrátka na mnoho nepřijdou. Pokud však hledáte dobrý příběh a tento styl vám sedne, pak si přijdete na své. Life Is Strange je prostě jako poklidná jízda vlakem se za okny ubíhající krajinou a vy jen občas rozhodnete, jakým směrem bude postavena následující výhybka.

+ hezky nadesignované prostředí
+ poutavý příběh
+ příjemný soundtrack